Турбина снять/установить

Турбина снять/установить

Як зняти турбіну: інструкція по демонтажу
Установка турбонаддува — один з дієвих способів збільшити потужність автомобіля. Та й працює турбодвигун куди тихіше. Незважаючи на те, що турбіну можна назвати «расходников» і її ресурс розрахований на тривалу роботу, вічних механізмів не буває. І іноді виникають ситуації, коли агрегат потрібно демонтувати. У статті розповімо, для чого це може знадобитися і як правильно зняти турбіну.

Навіщо може знадобитися зняття турбіни?
Дійсно, автомобіль зі встановленою турбіною стає потужнішою. Справа в тому, що чим більше палива за одиницю часу спалює мотор, тим він потужніший. І для згоряння великої кількості пального потрібне повітря. В принципі безпосередньо з забором повітря двигун може впоратися сам. Але турбіна дозволяє значно збільшити обсяг цих повітряних мас і підвищити тиск. Таким чином, подача повітряно-паливної суміші зростає, але при цьому робочий об’єм циліндрів двигуна зберігається. В середньому турбонаддув робить силовий агрегат могутніше на 50%.

У турбіни є й інші плюси: знижується токсичність відпрацьованих, тобто вихлопних, газів, і підвищується крутний момент — отже, водієві не потрібно занадто часто перемикати передачі на механічній коробці.

Принцип роботи цього механізму відносно простий. Потік вихлопних газів потрапляє на механічну крильчатку турбіни і приводить її в рух, а заодно і лопаті компресора, який і нагнітає в циліндри мотора повітря. Таким чином, туди потрапляє більший обсяг суміші повітря з паливом. Вона швидко згоряє, і утворюється газ, що знаходиться під значним тиском. Це призводить до виникнення великої сили, що давить на поршень двигуна. Іншими словами, турбокомпресор в автомобілі подає тепловоздушную суміш в двигун внутрішнього згоряння, використовуючи енергію вихлопних газів.

При дотриманні правил експлуатації і належному догляді турбіна може прослужити кілька років. Рекомендується міняти турбокомпресор приблизно через кожні 200 000 км пробігу, але все, звичайно, залежить від стану агрегату. Якщо після 200 000 км турбіна в хорошому стані, заміна не потрібно. А ось обслуговувати турбіну і всю повітряну систему потрібно через кожні 70 000-90 000 км пробігу. Найчастіше «втручатися» в роботу турбонаддува доводиться, якщо він забруднюється, покривається іржею або ламається.

Основними причинами несправності турбін є:

забруднення повітряного фільтра;
несвоєчасна заміна моторного масла або його низька якість, використання невідповідного палива;
наявність домішок в моторному маслі, змішування масла з паливом;
низький рівень охолоджувальної рідини;
недостатня кількість мастила для турбокомпресора;
некоректна настройка подачі палива;
НЕ налаштована система запалювання;
витік вихлопних газів між колектором і турбокомпресором;
втрата герметичності у впускному колекторі;
засмічення відведення повітря з компресора;
заклинювання системи зміни геометрії турбіни;
потрапляння стороннього предмета у впускний колектор;
занадто великий люфт електронного актуатора;
несправність клапана управління турбіною;
недостатня компресія в двигуні і так далі.
Як ми вже сказали, щоб замінити, очистити або відремонтувати турбонаддув, його необхідно демонтувати. Зняти турбіну з дизеля або з бензинового двигуна не так просто, як може здатися на перший погляд, адже демонтаж турбіни вимагає наявності певних знань, досвіду, а ще — обережності.

Як зняти турбіну з двигуна: покрокова інструкція
Двигун автомобіля має складний технічний пристрій. Якщо автовласник зважився самостійно зняти турбіну з двигуна, він повинен віддавати собі звіт в тому, що є ризик не впоратися з проблемою або зовсім зробити ще гірше. Непрофесійне втручання часом призводить до незворотних наслідків.

Просто відкрити капот і зняти турбіну своїми руками не вийде. До демонтажу потрібно грунтовно підготуватися — отримати знання, порадитися з фахівцями, придбати інструменти і слідувати деяким правилам. По-перше, приступати до роботи можна лише після того, як двигун охолов. По-друге, не варто знімати турбіну, не переконавшись, що причини неполадок криються саме в поломці цього механізму. Наприклад, зміна тяги в двигуні нерідко відбувається через несправності датчиків або через потрапляння повітря в обхід системи пуску. По-третє, автовласник при знятті турбокомпресора повинен виключити ймовірність потрапляння сміття і бруду в корпус самої турбіни, а також в патрубки і у відкриті канали двигуна. Також краще мати при собі запасні ущільнювачі і кріплення, якщо виявиться, що будь-які деталі зносилися. Ну і звичайно, отсоединяя турбіну, важливо чітко дотримуватися послідовність дій.

А проходить демонтаж турбін в кілька етапів.

Підготовка автомобіля. Вона проводиться за день до вилучення турбіни. Кріплення турбокомпресора змазуються гасом або спеціальним засобом WD-40. Це дозволить швидко і безпечно відкрутити гайки і болти. Також завчасно слід відключити бортовий комп’ютер і всю електроніку, в тому числі контролер електронної системи управління двигуном, щоб запобігти ураження електричним струмом чи пошкодження проводки. Для цього достатньо від’єднати негативну клему від акумулятора.
Відкриття доступу. Турбіна знаходиться праворуч або ліворуч від двигуна між впускним і випускним колекторами. Якщо доступ до вузла відкритий, демонтаж потребують менше часу і сил. Однак компресор може бути закритий іншими комплектуючими, наприклад генератором, акумуляторною батареєю або резервуаром для склоомиваючої рідини. Всі ці елементи потрібно прибрати. Деякі автовиробники встановлюють крильчатку вище, через що відкрити доступ набагато складніше. Так, щоб зняти турбіну у «Ніссан Патфайндер», доведеться від’єднати кузов від рами. Зробити це, не маючи кваліфікації автослюсаря, практично неможливо.
Відключення системи охолодження і системи змащення турбіни. Перш ніж відключити їх, потрібно промаркувати шланги, які відповідають за надходження і відведення масла від турбіни. Це потрібно, щоб потім можна було без проблем приєднати все назад. Відпрацьоване масло з двигуна необхідно злити і, використовуючи спецзасоби, прибрати з мотора залишки технічної рідини. Також демонтується масляний і повітряний фільтри, повітряні патрубки, а потім — маслопровід турбіни. Під трубку зливу моторної рідини слід заздалегідь поставити лоток. Якщо трубки закоксовавшіеся, їх також потрібно промити.
Зняття турбокомпресора. На цьому етапі демонтується ділянка, що з’єднує турбіну з вихлопною трубою. При цьому важливо зберегти все елементи ущільнювачів і кріплення, які не вимагають заміни, і запам’ятати їх розташування.
Процедура відключення турбіни від труби подачі повітря. Далі від’єднується ділянку, на якому турбіна кріпиться до двигуна, — верхній патрубок. Знімається він набагато простіше, оскільки контактує з куди менш гарячим повітрям, а болтові з’єднання тут в кращому стані. Всі болти і гайки потрібно відкрутити і зберегти.
Відключення турбіни від колекторного вузла. Турбіна від’єднана, її можна витягати з автомобіля — демонтаж турбіни з двигуна завершено.
Після того як турбіна витягнута, механізм необхідно очистити і оглянути — його корпус може бути пошкоджений. Всі деталі турбіни слід промити і знежирити, а корпус, клапан і інші зовнішні елементи — піддати піскоструминному очищенню.

Альтернатива самостійного демонтажу


Безумовно, зняття турбіни — трудомісткий процес. Як випливає з описаного вище, щоб демонтувати механізм, водієві доведеться не просто відкрутити болти і від’єднати шланги. Необхідно також знати, як провести очищення геометрії, як зняти гарячу частину турбіни і багато іншого. До того ж у людини без кваліфікації це займе чимало часу.

Важливо розуміти, що брутального демонтажу деталей і заміни картриджа буде недостатньо. Адже турбіну після зняття необхідно налаштувати, інакше такий «ремонт» виявиться просто безглуздим, оскільки механізм може досить швидко зламатися знову.

Мало хто захоче витрачати силу-силенну часу на таку непросту роботу, ризикуючи при цьому в підсумку виявитися без справного автомобіля. Водій може бути впевненим у тому, що турбіна буде грамотно демонтована, а проблема усунена, якщо відразу звернеться до професіоналів.

Найчастіше водії демонтують турбокомпресор самі, бажаючи заощадити. Однак не варто забувати, що дії непідготовленого автовласника можуть ускладнити ситуацію — в результаті знадобиться ще більш дорогий ремонт, ніж був потрібний спочатку. Тим часом вартість зняття турбіни в спеціалізованій компанії складає в середньому 3000-5000 грн.

Це важливо
Поки турбіна не демонтовані і знаходиться на авто, фахівця набагато простіше з’ясувати, в чому полягає причина її несправності. Адже, як ми вже зазначили вище, не завжди проблема в роботі наддуву криється в поломці саме цього агрегату. Якщо в збої «винен», наприклад, продірявився патрубок, то демонтаж турбіни і вже тим більше спроби її ремонтувати не приведуть ні до чого хорошого. У кращому випадку ці дії просто виявляться марними. Іншими словами, діагностика причини поломки буде ефективніше, якщо не знімати турбіну з двигуна.
Кваліфіковані працівники автомайстерень строго дотримуються порядок зняття турбіни. Фахівці знають, як діяти, щоб не пошкодити елементи механізму при демонтажі, як почистити комплектуючі, які деталі і додаткові роботи знадобляться. У спеціалізованому центрі проведуть повну діагностику автомобіля, виявлять і усунуть проблему, відремонтують і встановлять турбіну або замінять її на нову при необхідності.


Коли справа доходить до таких важливих і при цьому «примхливих» елементів автомобіля, як турбонаддув,